Seminaria zdalne dla nauczycieli matematyki

ostatnia modyfikacja 14.09.2022

Zdalne seminaria olimpijskie to inicjatywa Komitetu Głównego Olimpiady Matematycznej Juniorów mająca na celu promocję Olimpiady i dotarcie do nauczycieli matematyki pracujących w całej Polsce. Polegają one na wspólnym rozwiązywaniu zadań o tematyce olimpijskiej i dyskusji związanych z nimi rezultatów, przystępnych dla uczniów szkoły podstawowej. Zadania z poprzednich seminariów znaleźć można w zakładce ,,Dla nauczyciela".


Zdalne seminaria olimpijskie dla nauczycieli we wrześniu 2022 r.

We wrześniu 2022 roku odbędzie się cykl seminariów, które zostały podzielone na dwie grupy zaawansowania.

  • Początki z OMJ – dla nauczycieli rozpoczynających pracę z zadaniami olimpijskimi w szkole podstawowej
  • Na kółku OMJ – dla nauczycieli prowadzących koła olimpijskie w szkole podstawowej

Zajęcia w grupach będą odbywać się równolegle na platformie Zoom lub Google Meet, zgodnie z poniższym harmonogramem. Tematy piątkowe będą powtórzone w sobotę następnego dnia. Nauczyciel zainteresowany danym tematem może więc wybrać termin bardziej dogodny dla siebie.

Udział w zajęciach jest bezpłatny, jednak ze względu na zdalną formułę spotkań konieczna jest rejestracja. Uczestnicy spotkań otrzymają potwierdzenie udziału w seminarium (po zakończeniu wszystkich seminariów).


Rejestracja na zajęcia została zakończona. Na adresy mailowe uczestników rozesłane zostaną linki do spotkań na Zoomie oraz zadania dotyczące tematyki seminarium.
Harmonogram zajęć (tydzień 1)

16 września 2022 r. (piątek), godz. 18:00-19:30 oraz
17 września 2022 r. (sobota), godz. 9:30-11:00
(dwa razy ten sam temat)

Początki z OMJ. Reszty z dzielenia – Arkadiusz Męcel

Krótki opis seminarium:
Do rozwiązania zadania olimpijskiego wystarczy niekiedy spojrzenie na jego treść przez właściwe ,,okulary" tak, by zamiast występujących w nich obiektów zobaczyć reszty z dzielenia przez odpowiednio dobraną liczbę naturalną.

Na kółku OMJ. Wielokąty foremne – Łukasz Bożyk

Krótki opis seminarium:
Bardzo symetryczne i wdzięczne obiekty, których własności przydają się na każdym kroku, nie tylko przy rozwiązywaniu zadań. Stanowią przy tym świetny pretekst do wprowadzenia olimpijskich zagadnień geometrycznych, kombinatorycznych, a nawet teorioliczbowych. Na seminarium zobaczymy rozumowania związane ze wszystkimi tymi odsłonami.


Harmonogram zajęć (tydzień 2)

23 września 2022 r. (piątek), godz. 18:00-19:30 oraz
24 września 2022 r. (sobota), godz. 9:30-11:00
(dwa razy ten sam temat)

Początki z OMJ. Gdzie ten trójkąt? – Dominika Regiec

Krótki opis seminarium:
W trakcie seminarium zajmiemy się poszukiwaniem trójkątów przystających - tych, które widać na pierwszy rzut oka, tych, które nie tak trudno odnaleźć oraz tych, które pozostają w ukryciu. W oparciu o zadania postaramy się lepiej zrozumieć, co sprawia, że geometria uważana jest przez sporą część uczniów i nauczycieli za niełatwą. Spróbujemy też znaleźć sposoby, jak sobie z nią radzić.

Na kółku OMJ. Nierówności – Mateusz Dębowski

Krótki opis seminarium:
Na seminarium będziemy dowodzić nierówności o zróżnicowanym stopniu trudności, wykorzystując przy tym najbardziej elementarne narzędzia, o których często zapominamy.


Harmonogram zdalnych seminariów dla nauczycieli w roku szkolnym 2021/2022
Harmonogram zdalnych seminariów dla nauczycieli w roku szkolnym 2020/2021
Harmonogram zdalnych seminariów dla nauczycieli w roku szkolnym 2019/2020