Zmiany w formule zawodów pierwszego stopnia

ostatnia aktualizacja 25.05.2025

Na poniższej stronie zbierane będą aktualne informacje dotyczące zmian w formule zawodów pierwszego stopnia Olimpiady Matematycznej Juniorów. Poniżej dostępne są: komunikat o zmianach, harmonogram zawodów pierwszego stopnia w roku 2025/26, a także przykładowy zestaw zadań części zadaniowej wraz z rozwiązaniami.

Uwaga. Poniższe informacje będą uzupełniane w kolejnych tygodniach. Wkrótce udostępnione zostaną również: zaktualizowany regulamin Olimpiady wraz z programem merytorycznym na lata 2025-2028 oraz zaktualizowane zakładki ,,O Olimpiadzie" i ,,Częste pytania".


Przykładowy zestaw części zadaniowej z rozwiązaniami

Dostępny jest przykładowy zestaw zadań ilustrujący część zadaniową zawodów pierwszego stopnia. Do zestawu dołączone zostały rozwiązania.


Harmonogram części zadaniowej XXI OMJ

W roku szkolnym 2025/26 zawody pierwszego stopnia odbędą się w następujących terminach

  • część testowa — 25 września (czwartek) w godzinach 9:00-10:15,
  • część zadaniowa — 8 października (środa) w godzinach 9:00-10:40.

Zaktualizowany komunikat o zmianach w formule zawodów pierwszego stopnia

Komitet Główny Olimpiady Matematycznej Juniorów oraz Zarząd Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Matematycznej pragną poinformować, że od XXI edycji (rok szkolny 2025/26) zawody pierwszego stopnia Olimpiady Matematycznej Juniorów składać się będą z części testowej oraz z tak zwanej części zadaniowej — pisanych w warunkach kontrolowanej samodzielności. Nie będzie przeprowadzana część korespondencyjna zawodów pierwszego stopnia.

Część testowa zawodów pierwszego stopnia przeprowadzana będzie na dotychczasowych zasadach i odbywać się będzie w ostatni czwartek września w szkołach zarejestrowanych do udziału w Olimpiadzie. Składać się będzie z 15 zadań ocenianych w skali 0−1/2−1 punktów.

Część zadaniowa zawodów pierwszego stopnia odbywać się będzie niecałe dwa tygodnie po części testowej (w środę) w godzinach 9:00-10:40 (100 minut) i również przeprowadzana będzie w zarejestrowanych szkołach.

Część zadaniowa zawodów pierwszego stopnia składać się będzie z 7 zadań otwartych, których rozwiązanie wymaga przedstawienia krótkiego rozumowania (podobnego do uzasadnień odpowiedzi do zadań części testowej). Każde rozwiązanie oceniane będzie w skali 0−1−3 punkty, przy czym przy układaniu kryteriów oceniania brane będą pod uwagę następujące założenia.

  • Za uzasadnienie w pełni poprawne lub z drobnymi błędami nie wpływającymi na fakt pokonania zasadniczej trudności zadania można uzyskać 3 punkty.
  • Za uzasadnienie błędne lub niepełne, zawierające jednak częściowe obserwacje stanowiące zauważalny postęp w kierunku prawidłowego rozwiązania, można uzyskać 1 punkt.
  • Za uzasadnienie błędne lub niepełne, nie zawierające istotnego postępu w kierunku prawidłowego rozwiązania lub za brak uzasadnienia, przyznawane jest 0 punktów.

Ocenę rozwiązań części zadaniowej zawodów pierwszego stopnia przeprowadzać będą Komitety Okręgowe Olimpiady. Na podstawie sumy wyników części testowej i części zadaniowej zawodów pierwszego stopnia, w każdym okręgu ustalone zostaną lista rankingowa oraz progi kwalifikacyjne (A oraz B, na identycznych jak dotąd zasadach) do zawodów drugiego stopnia.

Nie ulegnie zmianie formuła zawodów drugiego i trzeciego stopnia Olimpiady, jak również skala oceniania rozwiązań zadań w tych częściach zawodów (0−2−5−6 punktów).

Zmiany w formule zawodów motywowane są przede wszystkim poniższymi dwoma czynnikami:

  • potrzebą przybliżenia szerokiej grupie uzdolnionych uczniów i ich nauczycieli podstawowych przykładów zadań wymagających przedstawienia rozumowania matematycznego, których omówienie nie przekracza ram i możliwości pracy szkolnego koła matematycznego, a przy odpowiednich warunkach — również lekcji matematyki w szkole podstawowej,
  • potrzebą zachowania przejrzystych i sprawiedliwych zasad przeprowadzania zawodów pierwszego stopnia Olimpiady, uniemożliwiających uczestnikom korzystanie z pomocy osób trzecich i rozwijających się niezwykle intensywnie narzędzi sztucznej inteligencji.