O Olimpiadzie Matematycznej Juniorów

ostatnia aktualizacja 17.08.2025

Olimpiada Matematyczna Juniorów (OMJ) to olimpiada przedmiotowa skierowana do wszystkich uczniów szkół podstawowych w Polsce. Celem Olimpiady jest rozbudzanie zamiłowania do matematyki wśród młodzieży szkół podstawowych, wyszukiwanie i integracja uczniów zainteresowanych matematyką, kształtowanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy oraz stymulowanie aktywności poznawczej młodzieży uzdolnionej.

Zawody Olimpiady Matematycznej Juniorów odbywają się w trakcie roku szkolnego i są trójstopniowe. Zakres wiedzy wymaganej na poszczególnych etapach określa program merytoryczny. Zadania konkursowe są nieszablonowe; wymagają od uczestników umiejętności rozumowania i przedstawiania poprawnej argumentacji.

Poprzez zmagania z zadaniami konkursowymi, uczestnicy Olimpiady Matematycznej Juniorów zyskują solidne podstawy merytoryczne do udziału w Olimpiadzie Matematycznej na poziomie ponadpodstawowym – jedynym konkursie matematycznym dającym uprawnienia przy rekrutacji na niemal wszystkie uczelnie wyższe w Polsce.

Olimpiada Matematyczna Juniorów realizowana jest zgodnie z rozporządzeniem MENiS z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. 2002 nr 13 poz. 125 z późniejszymi zmianami). Szczegółowe zasady określa Regulamin Olimpiady Matematycznej Juniorów.

W ramach realizacji zadania publicznego pn. „Organizacja i przeprowadzenie olimpiad przedmiotowych i interdyscyplinarnych w latach szkolnych 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028” organizatorem OMJ jest Stowarzyszenie na rzecz Edukacji Matematycznej (SEM) z siedzibą w Warszawie.

Udział w Olimpiadzie Matematycznej Juniorów jest bezpłatny. Olimpiada Matematyczna Juniorów finansowana jest ze środków krajowych Ministerstwa Edukacji Narodowej.


Uprawnienia laureatów i finalistów Olimpiady Matematycznej Juniorów

Uwaga. Komitet Główny OMJ wydaje finalistom i laureatom zaświadczenia (według wzoru określonego przez MEN). Zaświadczenia te stanowią podstawę do skorzystania z wymienionych wyżej uprawnień.

Przebieg Olimpiady Matematycznej Juniorów

Zawody pierwszego stopnia dzielą się na część testową i część zadaniową. Obydwie części zawodów pierwszego stopnia odbywają się jedynie w zarejestrowanych szkołach.

  • Część testowa odbywa się w ostatni czwartek września i polega na rozwiązaniu 15 zadań testowych w czasie 75 minut. Część testowa sprawdza umiejętności rozumienia tekstu matematycznego i rozstrzygania prawdziwości lub fałszywości zdań logicznych sformułowanych przy użyciu pojęć z zakresu podstawy programowej. Każde pytanie testowe składa się z trzech niezależnych stwierdzeń, z których część jest prawdziwa, a część fałszywa (mogą być także wszystkie prawdziwe lub wszystkie fałszywe). Zadaniem uczestnika jest rozstrzygnięcie, które z tych trzech stwierdzeń są prawdziwe. Jeśli poda poprawne odpowiedzi we wszystkich trzech przypadkach, otrzymuje 1 punkt. Podanie poprawnych odpowiedzi w dwóch przypadkach premiowane jest 1/2 punktu. W pozostałych przypadkach nie otrzymuje się punktów. Brak odpowiedzi lub podanie odpowiedzi nieczytelnej są równoznaczne z podaniem odpowiedzi błędnej.
  • Część zadaniowa odbywająca się około dwa tygodnie po części testowej polega na rozwiązaniu się siedmiu zadań otwartych w czasie 100 minut. W tej części zawodów od uczestnika oczekiwane jest zapisanie krótkich uzasadnień, w których obecne i poprawnie wykorzystane są podstawowe schematy wnioskowania. Za rozwiązanie każdego zadania zawodów pierwszego stopnia części zadaniowej zawodów pierwszego stopnia uczestnik uzyskuje 0, 1 lub 3 punkty. Ocenie podlega przedstawiony tok rozumowania.

Wynikiem uzyskanym w zawodach pierwszego stopnia jest suma punktów obu części: testowej i zadaniowej. Nie jest konieczny udział w obu częściach. W szczególności, brak udziału w części testowej zawodów pierwszego stopnia nie jest przeszkodą do wzięcia udziału w części zadaniowej. Uczeń, który nie weźmie udziału w danej części otrzymuje z niej 0 punktów i zależnie od wyniku drugiej części oraz wyników innych uczestników może zostać zakwalifikowany do zawodów drugiego stopnia.

Zawody drugiego i trzeciego stopnia odbywają się w terminie i miejscu ogłoszonym przez Komitet Główny OMJ. Podczas 3 godzin (180 minut) uczestnicy rozwiązują 5 zadań otwartych w warunkach kontrolowanej samodzielności. W oparciu o wyniki zawodów trzeciego stopnia Komitet Główny OMJ ustala listę laureatów, a także kwalifikuje na tygodniowe Obozy Naukowe oraz Czesko-Polsko-Słowackie Zawody Matematyczne Juniorów.

Więcej informacji znaleźć można w zakładce z najczęściej zadawanymi pytaniami.


Ocenianie rozwiązań zadań otwartych w OMJ

Za rozwiązanie każdego zadania części zadaniowej zawodów pierwszego stopnia uczestnik uzyskuje 0, 1 lub 3 punkty. Ocenie podlega przedstawiony tok rozumowania. Kryteria oceny układane są według następujących zasad.

  • Za uzasadnienie w pełni poprawne lub z drobnymi błędami nie wpływającymi na fakt pokonania zasadniczej trudności zadania można uzyskać 3 punkty.
  • Za uzasadnienie błędne lub niepełne, zawierające częściowe obserwacje stanowiące istotny postęp w kierunku prawidłowego rozwiązania, można uzyskać 1 punkt.
  • Za uzasadnienie błędne lub niepełne, nie zawierające istotnego postępu w kierunku prawidłowego rozwiązania lub za brak uzasadnienia, przyznawane jest 0 punktów.
Za rozwiązanie każdego zadania zawodów drugiego i trzeciego stopnia uczestnik uzyskuje 0, 2, 5 lub 6 punktów, przy czym ocenie podlega przedstawiony tok rozumowania. Kryteria oceny rozwiązania układane są według następujących zasad.
  • Za uzasadnienie w pełni poprawne lub z drobnymi błędami nie wpływającymi na fakt pokonania zasadniczej trudności zadania można uzyskać 6 punktów.
  • Za rozwiązanie posiadające istotne usterki, które jednak nie wpływają na fakt pokonania zasadniczej trudności zadania, można uzyskać 5 punktów.
  • Za uzasadnienie błędne lub niepełne, zawierające częściowe obserwacje stanowiące istotny postęp w kierunku prawidłowego rozwiązania, można uzyskać 2 punkty.
  • Za uzasadnienie błędne lub niepełne, nie zawierające istotnego postępu w kierunku prawidłowego rozwiązania lub za brak uzasadnienia, przyznawane jest 0 punktów.

Zwracamy uwagę na to, że na Olimpiadzie nie ma klucza odpowiedzi. Rozwiązania publikowane na naszej stronie ilustrują jedynie przykładowe metody oraz wzorcowy sposób redakcji rozwiązania. Maksymalną liczbę punktów otrzymać można za poprawne rozwiązanie przy użyciu dowolnej metody, przy czym korzystając z faktów nieobjętych programem merytorycznym Olimpiady należy je wyraźnie i precyzyjnie przywołać w treści rozwiązania.

Kryteria oceny rozwiązań zadań ustalane są przez Komitet Główny oraz zespół ekspertów powołany do sprawdzania prac konkursowych. Kryteria nie są upubliczniane.

Osoby zainteresowane dalszymi szczegółami zachęcamy do lektury tekstów wymienionych poniżej.


Historia Olimpiady Matematycznej Juniorów

W związku ze zmianami w polskim systemie oświatowym (od 1.09.1999 r. wprowadzono nowy typ szkoły – gimnazjum) Komitet Główny Olimpiady Matematycznej (olimpiady dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych) postanowił w 2005 roku powołać Olimpiadę Matematyczną Gimnazjalistów (OMG). 

W założeniu OMG była adresowana do najzdolniejszych uczniów gimnazjum, szczególnie zainteresowanych matematyką. W regulaminie OMG wpisano: Celem zawodów Olimpiady Matematycznej Gimnazjalistów jest rozbudzanie zamiłowania do matematyki wśród młodzieży szkół gimnazjalnych, wyszukiwanie uczniów zainteresowanych matematyką, kształtowanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy oraz stymulowanie aktywności poznawczej młodzieży uzdolnionej.

Pierwsza edycja OMG odbyła się w roku szkolnym 2005/2006. Przeprowadzona była społecznie, przy szczególnym udziale osób zaangażowanych w prace Komitetu Głównego Olimpiady Matematycznej i Nauczycielskiego Komitetu Doradczego Olimpiady Matematycznej. Powołany został również Komitet Główny OMG, który wzorując się na organizacji Olimpiady Matematycznej ustalił, że OMG będzie odbywać się w formie trzystopniowych indywidualnych zawodów konkursowych.

Czytaj więcej...


Olimpiada Matematyczna Juniorów w mediach