Seminarium olimpijskie w roku szkolnym 2019/2020
Internet (platforma zoom) - maj 2020
dodano dnia 31.04.2020
W maju 2020 roku odbyło się dziewięć seminariów, które zostały podzielone na trzy grupy zaawansowania:
- Początki z OMJ - dla nauczycieli rozpoczynających pracę z zadaniami olimpijskimi w szkole podstawowej
- Na kółku OMJ - dla nauczycieli prowadzących koła olimpijskie w szkole podstawowej
- W liceum - dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych
Zajęcia we wszystkich trzech grupach będą odbywały się równolegle na platformie zoom, zgodnie z poniższym harmonogramem, dostępnym też na plakacie. Tematy piątkowe będą powtórzone w sobotę następnego dnia. Nauczyciel zainteresowany danym tematem może więc wybrać termin bardziej dogodny dla siebie.
Udział w zajęciach jest bezpłatny, jednak ze względu na zdalną formułę spotkań konieczna jest rejestracja. Link do formularza rejestracyjnego znajduje się poniżej. Uczestnicy spotkań otrzymają potwierdzenie udziału w seminarium.
Harmonogram zajęć (tydzień 1)
8 maja 2020 r. (piątek), godz. 18:00-19:30 oraz
9 maja 2020 r. (sobota), godz. 9:00-10:30 (dwa razy ten sam temat)
Początki z OMJ. Nie zawsze do pary - Tomasz Szymczyk
Krótki opis seminarium:
Z pojęciem liczb parzystych i nieparzystych uczeń w szkole podstawowej zapoznaje się dość wcześnie. Wydawałoby się, że tak proste pojęcia mają małe zastosowanie w zadaniach konkursowych/olimpijskich. Postaramy się pokazać, że tak nie jest i do rozwiązania wielu zadań wystarczą wyłącznie te pojęcia.
Na kółku OMJ. Środek przeciwprostokątnej - Waldemar Pompe
Krótki opis seminarium:
Środek okręgu, który przechodzi przez wszystkie wierzchołki trójkąta prostokątnego pokrywa się ze środkiem przeciwprostokątnej tego trójkąta. Fakt ten jest niezwykle pomocny w wielu ciekawych zadaniach geometrycznych. Rozwiążemy niektóre z nich.
W liceum. Nieokresowe rozwinięcia - Arkadiusz Męcel
Krótki opis seminarium:
Już w szkole podstawowej dowiadujemy się, że rozwinięcie dziesiętne liczby niewymiernej musi być nieskończone i nieokresowe. Uczymy też jak znajdować rozwinięcia nieskończone liczby wymiernych. A co z liczbami niewymiernymi? Badanie ich rozwinięć może nas nauczyć wiele nie wcale o samych liczbach niewymiernych, ale wielu innych działach matematyki, także współczesnej.
Na zajęcia zgłosiło się ponad 180 osób z całej Polski, które dyskutowały o zadaniach dotyczących
- parzystości i nieparzystości liczb naturalnych,
- własności geometrycznych środka przeciwprostokątnej,
- rozwinięć nieokresowych liczb rzeczywistych.
Harmonogram zajęć (tydzień 2)
15 maja 2020 r. (piątek), godz. 18:00-19:30 oraz
16 maja 2020 r. (sobota), godz. 9:00-10:30 (dwa razy ten sam temat)
Początki z OMJ. Więcej o cechach - Arkadiusz Męcel
Krótki opis seminarium:
Cechy podzielności to szkolny temat, ale też punkt wyjścia do poznawania własności liczb całkowitych. Na początku pracy z olimpijczykiem wychodzimy od tego, co znane i stawiamy niestandardowe pytania. Przeformułowujemy znane fakty, łączymy je z innymi znanymi pojęciami. Odkrywamy z uczniami nowe rezultaty. Zobaczymy jak to robić na podstawie zadań z OMJ.
Na kółku OMJ. Jedno znane twierdzenie - Tomasz Szymczyk
Krótki opis seminarium:
Twierdzenie Pitagorasa. Jedno z podstawowych twierdzeń, z jakimi uczeń zapoznaje się w szkole, w tym również w szkole podstawowej. Podczas spotkania rozwiążemy serię zadań, których podstawą rozwiązań będzie właśnie to twierdzenie.
W liceum. Dlaczego 1/3? - Waldemar Pompe
Krótki opis seminarium:
Skąd się bierze współczynnik 1/3 we wzorze na objętość ostrosłupa lub stożka? To pytanie wprawia nas często w zakłopotanie, a bardziej dociekliwych, którzy pytają „dlaczego” zbywamy eksperymentem, przelewając wodę - kiedyś na żywo, dziś przy użyciu różnych wizualizacji komputerowych. Nic dziwnego: matematyczne uzasadnienie nie jest wcale proste. Seminarium będzie miało charakter odczytu, gdzie stawię czoła wyzwaniu i postaram się wyjaśnić przyczynę pojawienia się współczynnika 1/3. Tą samą metodą wyprowadzimy wzór na objętość
kuli i kuli z wywierconą dziurą przez środek. To wszystko na poziomie liceum, bez granic, całek i lania wody. :)
Na zajęcia zgłosiło się ponad 200 osób z całej Polski, które dyskutowały o zadaniach dotyczących
oraz w grupie ,,Dla liceum" odbył się wykład ,,Dlaczego 1/3?".Harmonogram zajęć (tydzień 3)
22 maja 2020 r. (piątek), godz. 18:00-19:30 oraz
23 maja 2020 r. (sobota), godz. 9:00-10:30 (dwa razy ten sam temat)
Początki z OMJ. Znajdowanie pola - Waldemar Pompe
Krótki opis seminarium:
Pokażę przykłady ciekawszych zadań z zastosowaniem wzoru na pole trójkąta, równoległoboku i trapezu. Rozwiążemy także kilka innych ciekawych zadań, w których nie występuje pojęcie pola, a które można rozwiązać wykorzystując pole.
Na kółku OMJ. Zliczanie dzielników - Arkadiusz Męcel
Krótki opis seminarium:
Istnieje wzór na liczbę dzielników dodatnich liczby całkowitej, i wiele innych ,,wyników" należących znaniem niektórych do ,,kanonu olimpijskiego". A jednak na samej Olimpiadzie nie znajdziemy prawie żadnych zadań na zliczanie dzielników. Nie chodzi bowiem o sam wzór, ale o umiejętność zliczania - to proste obserwacje prowadzące do wzoru na liczbę dzielników są przydatne na OMJ.
W liceum. O nierównościach - Tomasz Szymczyk
Krótki opis seminarium:
Częstym tematem zadań olimpijskich są nierówności. Zapoznamy się z technikami dowodzenia nierówności, przy czym nie będą to techniki zaawansowane. Postaramy się pokazać, że wiele nierówności (nawet z kanonu olimpijskiego) można udowodnić wykorzystując najprostsze metody.
Na zajęcia zgłosiło się ponad 180 osób z całej Polski, które dyskutowały o zadaniach dotyczących:
Internet (platforma zoom) - 25 kwietnia 2020 r. (sobota), godz. 9:30-11:00
dodano dnia 17.04.2020
Pilotażowe seminarium olimpijskie on-line dla nauczycieli matematyki szkół podstawowych.
- Skąd te kąty? Czyli o pierwszych krokach w stronę OMJ
Krótki opis seminarium:
Pokażę przykłady ciekawszych zadań geometrycznych z wykorzystaniem jedynie najprostszych
narzędzi znanych ze szkoły podstawowej: suma kątów w trójkącie, równe kąty przy podstawie w trójkącie
równoramiennym oraz kąty wierzchołkowe, odpowiadające, naprzemianległe.
Zgłoszenia należy kierować na adres [email protected] najpóźniej dnia 23 kwietnia (czwartek), godz. 20:00, podając następujące dane: imię i nazwisko nauczyciela, nazwa szkoły oraz miejscowość szkoły. Udział w seminarium jest bezpłatny, jednak uczestnicy zostaną poproszeni o wypełnienie krótkiej anonimowej ankiety na jego temat.
Warszawa - 21 marca 2020 r. (sobota), godz. 11:00-13:30
dodano dnia 06.03.2020
Warsztaty olimpijskie towarzyszące zawodom finałowym XV OMJ. Wykład poprowadzi prof. Grzegorz Świątek, przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady Matematycznej.
- O okresowości, ergodyczności i metodzie matematycznej.
Warszawa - 5 marca 2020 r. (czwartek), godz. 16:00-19:00
dodano dnia 14.02.2020
Warsztaty organizowane przez Niepubliczną Szkołę Podstawową nr 47. Wykłady poprowadzi dr Jerzy Bednarczuk.
- Oswajanie wielościanów
Lublin - 29 lutego 2020 r. (sobota), godz. 10:00-12:15
dodano dnia 14.02.2020
Warsztaty organizowane przez Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki UMCS we współpracy z Komitetem Głównym Olimpiady Matematycznej Juniorów. Wykłady poprowadzi Arkadiusz Męcel.
- Czym jest Olimpiada Matematyczna Juniorów?
- Liczba dzielników w zadaniach olimpijskich
Cała Polska - 11 stycznia 2020 r. (sobota), godz. 11:00-14:00
dodano dnia 8.01.2020
Seminarium organizowane jest podczas zawodów drugiego stopnia XV OMJ, jednocześnie w 11 miejscach w Polsce. Wykłady poprowadzą: Tomasz Przybyłowski, Tomasz Szymczyk, Barbara Roszkowska-Lech, Bartłomiej Zawalski, Łukasz Rajkowski, Michał Wojciechowski, Bartłomiej Bzdęga, Arkadiusz Męcel, Dominika Regiec, Jerzy Bednarczuk, Mateusz Dębowski.
Tematy odczytów znajdują się na załączonym plakacie.
Okuniew - 7 grudnia 2019 r. (sobota), godz. 10:00-13:15
dodano dnia 15.11.2019
Warsztaty organizowane przez Zespół Szkolno-Przedszkolny w Okuniewie we współpracy z Komitetem Głównym Olimpiady Matematycznej Juniorów. Wykłady poprowadzi Waldemar Pompe.
- Omówienie wybranych zadań OMJ
- Twierdzenie Pitagorasa w zadaniach olimpijskich
Legionowo - 19 października 2019 r. (sobota), godz. 10:00-13:15
dodano dnia 4.10.2019
Warsztaty organizowane przez Szkołę Podstawową nr 8 im. 1. Warszawskiej Dywizji Piechoty w Legionowie we współpracy z Komitetem Głównym OMJ. Wykłady poprowadzi Waldemar Pompe.
- Jak zachęcić uczniów do udziału w OMJ?
- Wielościany i ich siatki
Uwaga: Bardzo prosimy o zabranie ze sobą nożyczek oraz przyborów do konstrukcji geometrycznych (cyrkiel, linijka, ołówek).
Komitet Główny Olimpiady Matematycznej Juniorów planuje we wrześniu 2019 roku serię spotkań z nauczycielami matematyki szkół podstawowych w całej Polsce. Podczas nich zostanie omówiona organizacja Olimpiady wraz z wybranymi zadaniami poprzednich edycji OMJ. Uczestnicy otrzymają bezpłatne materiały dydaktyczne, poczęstunek oraz potwierdzenie uczestnictwa.
Osoby zainteresowane bardzo prosimy o kierowanie zgłoszeń pod wskazany poniżej adres e-mail wybranego miejsca najpóźniej 24 godziny przed terminem spotkania. Pozwoli to organizatorom przygotować odpowiednią liczbę materiałów, ilość poczęstunku oraz wielkość sali.
Bielsko-Biała
Miejsce: Bielsko-Bialski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Bielsku-Białej, ul. Filarowa 52
Termin: 10 września 2019 r., godz. 16:00-18:30.
Informacje i zgłoszenia: Tomasz Szymczyk, [email protected]
Koszalin
Miejsce: I Liceum Ogólnokształcące im. St. Dubois, ul. Komisji Edukacji Narodowej 1
Termin: 16 września 2019 r., godz. 15:00-17:30.
Informacje i zgłoszenia: Paweł Rudecki, [email protected]
Poznań
Miejsce: Wydział Matematyki i Informatyki UAM, ul. Uniwersytetu Poznańskiego 4
Termin: 18 września 2019 r., godz. 16:00-18:30, sala Rady Wydziału
Informacje i zgłoszenia: Bartłomiej Bzdęga, [email protected]
Stalowa Wola
Miejsce: Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej, ul. Staszica 5
Termin: 20 września 2019 r., godz. 12:00-15:00.
Informacje i zgłoszenia: Waldemar Rożek, [email protected]
Kielce
Miejsce: Wydział Matematyczno-Przyrodniczy
Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, ul. Świętokrzyska 15
Instytut Matematyki, sala 451
Termin: 20 września 2019 r., godz. 15.00-19.00
Informacje i zgłoszenia: Paweł Dziuba, [email protected]
Piotrków Trybunalski
Miejsce: I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego, sala 30, ul. Al. Mikołaja Kopernika 1
Termin: 20 września 2019 r., godz. 15.00-19.00
Informacje i zgłoszenia: Izabela Horenda-Kulbat [email protected]
Pleszew
Miejsce: I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica, ul. Poznańska 38
Termin: 21 września 2019 r., godz. 10.00-13.00
Informacje i zgłoszenia: Izabella Wawroska, [email protected]
Tarnów
Miejsce: III Lideum Ogólnokształcące w Tarnowie, ul. Brodzińskiego 6
Termin: 21 września 2019 r., godz. 9.00-12.00
Informacje i zgłoszenia: Małgorzata Godek, [email protected]
Łomża
Miejsce: Centrum Edukacji Nauczycieli w Łomży, Plac Tadeusza
Kościuszki 2
Termin: 21 września 2019 r., godz. 10.00-13.00
Informacje i zgłoszenia: Jadwiga Pieczywek, [email protected]
Gdańsk
Miejsce: Instytut Matematyki Uniwersytetu Gdańskiego,
Wita Stwosza 57
Termin: 24 września 2019 r., godz. 16.00-19.30
Informacje i zgłoszenia: Tomasz Człapiński, [email protected]
Toruń
Miejsce: IV Liceum
Ogólnokształcące w Toruniu, ul. Warszawska 1/5
Termin: 24 września 2019 r., godz. 16.00-19.00
Informacje i zgłoszenia: Bartosz Szumny, [email protected]