Seminaria olimpijskie oraz spotkania z nauczycielami matematyki

ostatnia aktualizacja 26.07.2021

Seminarium olimpijskie z matematyki zorganizowano po raz pierwszy w roku szkolnym 2011/2012 pod nazwą „Poznajemy Olimpiadę Matematyczną Gimnazjalistów”. Od tego czasu zajęcia odbywają się regularnie w całej Polsce i cieszą się dużym zainteresowaniem wśród nauczycieli matematyki. Uczestnikom seminarium przybliżamy wyjątkowy charakter zadań olimpijskich z matematyki oraz metodykę ich rozwiązywania, a także zachęcamy do pracy z uczniem zdolnym.

Uczestnicy seminarium otrzymują materiały edukacyjne pomocne w przygotowaniu do Olimpiady oraz certyfikaty uczestnictwa. Udział w seminarium jest bezpłatny. Serdecznie zapraszamy!


Harmonogram seminarium olimpijskiego w roku szkolnym 2022/2023


Cała Polska - 14 stycznia 2023 r. (sobota), godz. 11:00-14:00

dodano dnia 5.01.2023

Seminarium odbywa się podczas zawodów drugiego stopnia XVIII OMJ, jednocześnie w 11 miejscach w Polsce. Wykłady poprowadzą: Piotr Chrząstowski-Wachtel, Jadwiga Czyżewska, Paweł Dziuba, Paweł Gadziński, Zbigniew Karczmarczyk, Natalia Kucharczuk, Urszula Pastwa, Łukasz Rajkowski, Barbara Roszkowska-Lech, Michał Wojciechowski i Bartłomiej Zawalski.

Tematy odczytów znajdują się na załączonym plakacie.

Po zakończeniu zawodów drugiego stopnia XVIII OMJ około godz. 14.30 odbędzie się omówienie zadań z udziałem uczestników, na które serdecznie zapraszamy.


Zdalne seminaria olimpijskie dla nauczycieli we wrześniu 2022 r.
Harmonogram zajęć (tydzień 1)

16 września 2022 r. (piątek), godz. 18:00-19:30 oraz
17 września 2022 r. (sobota), godz. 9:30-11:00
(dwa razy ten sam temat)

Początki z OMJ. Reszty z dzielenia – Arkadiusz Męcel

Krótki opis seminarium:
Do rozwiązania zadania olimpijskiego wystarczy niekiedy spojrzenie na jego treść przez właściwe ,,okulary" tak, by zamiast występujących w nich obiektów zobaczyć reszty z dzielenia przez odpowiednio dobraną liczbę naturalną.

Na kółku OMJ. Wielokąty foremne – Łukasz Bożyk

Krótki opis seminarium:
Bardzo symetryczne i wdzięczne obiekty, których własności przydają się na każdym kroku, nie tylko przy rozwiązywaniu zadań. Stanowią przy tym świetny pretekst do wprowadzenia olimpijskich zagadnień geometrycznych, kombinatorycznych, a nawet teorioliczbowych. Na seminarium zobaczymy rozumowania związane ze wszystkimi tymi odsłonami.


Harmonogram zajęć (tydzień 2)

23 września 2022 r. (piątek), godz. 18:00-19:30 oraz
24 września 2022 r. (sobota), godz. 9:30-11:00
(dwa razy ten sam temat)

Początki z OMJ. Gdzie ten trójkąt? – Dominika Regiec

Krótki opis seminarium:
W trakcie seminarium zajmiemy się poszukiwaniem trójkątów przystających - tych, które widać na pierwszy rzut oka, tych, które nie tak trudno odnaleźć oraz tych, które pozostają w ukryciu. W oparciu o zadania postaramy się lepiej zrozumieć, co sprawia, że geometria uważana jest przez sporą część uczniów i nauczycieli za niełatwą. Spróbujemy też znaleźć sposoby, jak sobie z nią radzić.

Na kółku OMJ. Nierówności – Mateusz Dębowski

Krótki opis seminarium:
Na seminarium będziemy dowodzić nierówności o zróżnicowanym stopniu trudności, wykorzystując przy tym najbardziej elementarne narzędzia, o których często zapominamy.



Harmonogram seminarium olimpijskiego w roku szkolnym 2021/2022
Harmonogram seminarium olimpijskiego w roku szkolnym 2020/2021
Harmonogram seminarium olimpijskiego w roku szkolnym 2019/2020
Harmonogram seminarium olimpijskiego w roku szkolnym 2018/2019
Harmonogram seminarium olimpijskiego w roku szkolnym 2017/2018
Harmonogram seminarium olimpijskiego w roku szkolnym 2016/2017
Harmonogram seminarium olimpijskiego w roku szkolnym 2015/2016
Harmonogram seminarium olimpijskiego w roku szkolnym 2014/2015
Harmonogram seminarium olimpijskiego w roku szkolnym 2013/2014
Harmonogram seminarium olimpijskiego w roku szkolnym 2012/2013
Harmonogram seminarium „Poznajemy Olimpiadę Matematyczną Gimnazjalistów” (rok szkolny 2011/2012)

Po zakończeniu seminarium uczestnicy proszeni są o wypełnienie anonimowych ankiet ewaluacyjnych. Poniżej prezentujemy zbiorcze zestawienie wyników ankiet.